Tuesday, April 5, 2016

On 6:16 PM by SURIYA AHMAD in ,    No comments

Diabetis antara penyakit ngeri yang kerap menyerang sekarang ini. Hatta kanak-kanak juga semakin ramai terdedah dengan masalah diabetis.

Ambil langkah berjaga-jaga untuk mencegah penyakit ini dari terus menghantui anda.

1. Tolonglah kurangkan berat badan tu, kerana berat badan yang overload boleh menyebabkan penyakit ini mudah "menghinggap"

Jaga diet seharian, kurangkan nasi lebihkan sayur.

2. Kalau masak tu, kurangkan lah makanan berlemak. Terutama kaum ibu, kalau sayangkan kaum bapa. Cakna apa yang ibu-ibu masak. Apa kata kita ubah pada makanan yang berkukus, grill, rebus dan sebagainya.

3. Rajin sikit, semak Indeks Glisemik makanan. Jangan masuk mulut je semua yang lalu depan mata. Makanan yang tinggi Indeks Glisemik ni mudah menukarkan glukos atau gula dalam darah.

4. Susah sangat nak minum air putih. Hari-hari dok layan teh tarik, sah tu lunch ambil air gas, malam air oren. UBAH sekarang. Minum air putih 2-3 liter sehari. Janganlah minum sekali arung. Sikit-sikit tapi kerap. Eh kalau ambil air putih lagi kerap, uols akan bertambah kacak dan jelita tau.

5. Sudah-sudahlah asyik mengunyah makanan ringan. Tak cukup tu, kuih-muih yang kaya dengan gula, kek-kek yang berwarna warni dan sebagainya. Ini antara penyumbang terbesar diabetis tau.

6. Ambil susu tepung atau susu rendah lemak. Bukan hari-hari layan susu sejat krimer tu. Memang nikmat layan teh tarik atau kopi tarik yang dicampur susu manis ni. Lagi lah kalau layan dengan roti canai mamak. Tapi percayalah lagi banyak anda minum lagi cepat kebarangkalian kaki nak kena potong tu lagi tinggi.

7. Haa ni satu lagi, tolonglah pergi bersenam. Tak payah lah sampai macam nak masuk olimpik latihannya kan. Cukup berjalan sekeliling taman, tukar dari gunakan lift kepada turun naik tangga dan sebagainya.

Pesanan ini untuk ingatan bersama. Bukankah dituntut untuk berpesan-pesan walaupun hanya sepotong ayat.

Bukan apa, bila sakit bukan sahaja kita menderita. Tapi ahli keluarga turut sama rasakannya.

Ingin dapatkan konsultasi dan nasihat tentang diabetis. PM saya, mari saya bantu.

Suriya Ahmad|shaklee distributor|019●2635231



Feel free to share!



Apa Kata Anda

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih banyak sudi singgah dan komen di Blog saya. Semoga anda dilimpahi rezeki oleh Allah. TQ